5.1 Startkoop
De gemeenteraad heeft in februari 2009 de beleidsnotitie koopstarters vastgesteld. Bij aankoop van tranches of bij de verkoop van de woning vloeien gelden terug naar de gemeente. De ontvangen tranches storten we in de reserve Startkoop en Startersleningen. Deze reserve zetten we in bij nieuwe besluitvorming over startersvoorzieningen.
Na het eerste kwartaal 2022 is weer een aantal tranches en bijbehorend bloot eigendom verkocht. Hierdoor kan een storting plaatsvinden in de reserve Startkoop en Startersleningen van € 439.000.
5.2 Bouwleges
De verwachte opbrengst bouwleges 2022 schatten we in op € 3.000.000 op basis van de informatie die op 1 augustus 2022 voorhanden is. Dit betekent een verlaging van de legesopbrengsten met een bedrag van € 549.000. Dit wordt met name veroorzaakt door het aantal verwachte aanvragen met een bouwsom > € 500k. De hiermee samenhangende kosten van vergunningverlening en toezicht moeten verlaagd worden met € 210.000 (totaal nadeel bouwleges € 339.000).
5.3 Wonen en bouwen - nieuwe woonruimteverdeling
Per 16 januari 2023 is er sprake van een nieuwe woonruimteverdeling voor de RAP-regio (Regionaal Actie Programma Wonen). De kosten ad. € 45.000 hebben te maken met de implementatie van het nieuwe woonruimteverdeelsysteem en het aantal verwachte bezwaar- en beroepschriften in verband met de invoering van de nieuwe woonruimteverdeling. Hierbij is als maatstaf gekeken naar het inwoneraantal van de afzonderlijke gemeenten.
5.4 Beheer vastgoed
Jaarlijks worden de bestuurlijke begrotingskaders van de vastgoedportefeuille bepaald via besluitvorming (met name bij de jaarstukken en de Perspectiefnota) over indexeringen, actualisering van de onderhoudsvoorzieningen (MOP) en herberekening van kapitaallasten (rekenrente, investeringsplan maatschappelijk vastgoed rendabel/onrendabel en fasering kredieten vanuit de jaarrekening).
Daarna(ast) vindt een gedetailleerde actualisering plaats van de pandenbegroting. Daarbij is het uitgangspunt, dat de pandbegroting zichzelf financiert binnen de vastgestelde bestuurlijke kaders waarbij de huren, het onderhoud, de leegstand en overige zaken elkaar in evenwicht houden.
Bij opmaak van de tweede tijdvak tekent zich een tekort af van € 0,4 miljoen. Dit vergt nadere beoordeling (ook op het aspect incidenteel of structureel verschil). Vooralsnog wordt het tekort op P.M. gezet in afwachting van een nadere analyse.