Financiële afwijkingen

Begrotingsrechtmatigheid

7.1 Hardware ICT
Sinds enige jaren is de bekostiging van de vervanging van alle hardware ICT ondergebracht in de reserve Hardware ICT. In deze reserve zijn meerjarig alle middelen ondergebracht die nodig zijn om de bestaande hardware ICT te vervangen. Sinds de wereldwijde Corona situatie constateren we wereldwijd een substantiële stijging van de aanschafkosten van hardware. De oorzaak ligt in de achterblijvende voorraden en de productie van chips. De aanschafkosten zijn de afgelopen periode zeer snel gestegen en constateren we momenteel een verschil van ruim 30% tussen de initiële aanschafkosten en de vervangingskosten van de hardware ICT.  

Hierdoor is de reserve Hardware ICT per 2025 bij de bestaande structurele dotatie niet meer toereikend om alle bestaande hardware ICT te blijven vervangen. In 2022 is er door opschuiven van de vervanging van de SER switches nog voldoende financiële ruimte. In de Perspectiefnota 2024 volgt een actualisatie van het budget hardware (mede in samenhang met de ontwikkelingen bedoeld onder punt 7.2).

7.2 Verschuiving ICT budgetten van aanschaf hardware/software naar ICT diensten
Sinds enige jaren verschuiven de ICT investeringskosten voor software en hardware ICT naar ICT diensten. De hardware ICT wordt nu op eigen servers, switches en verschillende ICT apparatuur gehost. Bij het aanbod van SAAS diensten zit het gebruik van hardware ICT er bij in en rekenen leveranciers de kosten voor het gebruik daarvan door in de af te nemen ICT diensten. Omdat software leveranciers, zoals bijvoorbeeld onze grootste leveranciers, Centric en Microsoft deze ontwikkeling afdwingen door enkel nog SAAS producten te ontwikkelen, vraagt dit om een herschikking en andere systematiek van de ICT budgetten.  

Deze herschikking van ICT budgetten zal komende jaren op meerdere momenten gaan plaatsvinden, omdat ICT leveranciers hun eigen planning voor deze ontwikkeling aanhouden. De eerste verschuiving van een deel van het ICT budget is benodigd in de jaren 2022 en 2023.  Voorgesteld wordt om in 2022 het bedrag van € 700.000 te onttrekken uit de egalisatiereserve ICT Hardware en in 2023 een bedrag van € 400.000 te onttrekken en in te zetten voor de afname van ICT diensten.

7.3 ICT Infra fase 2 naar fase 3
In de jaren 2022 en 2023 migreren organisatie en bestuur met de nieuwe digitale werkplek richting Cloud. Hiervoor vragen we om het resterend budget, ter grootte van € 400.000, uit project ICT Infra fase 2 over te zetten naar het nieuwe budget ICT Infra fase 3. Hierdoor kan dit budget worden ingezet voor de komende migratie naar de nieuwe digitale werkplek voor organisatie en bestuur.

7.4 Diverse uitkeringen (ziekte, zwangerschaps- en bevallingsverlof en detachering)
De vergoedingen van het UWV voor zwangerschaps- en bevallingsverlof en ziekte worden ingezet voor vervangende inhuur.

7.5 Projectgerelateerde inhuur grondexploitaties en projecten
De arbeidsmarktproblematiek maakt dat er veel vacatures zijn in het fysiek domein voor de vaste kern van projectmanagers en -adviseurs. Ook inhuur is bij sommige disciplines niet of nauwelijks te krijgen. Daarom wordt het inhuurbudget (inclusief overhead) voor projecten in 2022 neerwaarts bijgesteld. In hoofdstuk 2 van deze tijdvak en het onderdeel buitenruimte wordt toegelicht dat minder plankosten worden verrekend. Dit heeft uiteraard invloed op de voortgang van de projecten, maar leidt ook op programma 7 / overhead tot aanpassing van budgetten.

7.6 Bijdrage Aalsmeer toezicht Meerlanden
Voor de maanden april-juni is het toezicht op de Meerlanden Aalsmeer nog uitgevoerd door de AA-organisatie. Deze kosten worden in rekening gebracht bij Aalsmeer.

7.7 Bedrijfskleding binnendienst Zorgvlied
In 2020 zijn alle budgetten voor bedrijfskleding gecentraliseerd voor de nieuwe kleding voor de buitendienst. Hierin zijn ook de budgetten voor de kleding van personeel van uitvaarten en klantcontacten van Zorgvlied overgegaan. Dit was niet de bedoeling en wordt nu gecorrigeerd.

7.8 Visie Bovenkerkerweg
De visie Bovenkerkerweg wordt niet uitgevoerd door inhuur maar door een projectmanager in vaste dienst en betekent een administratieve verschuiving van budget.

7.9 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Door de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen draagt de ambtelijke organisatie AA zorg voor de Aalsmeerse programmabegroting. Tussentijdse aanvullende afspraken waar beide gemeenten mee akkoord zijn leiden tot een neutrale aanpassing van de Amstelveense begroting. In het geval dat Amstelveen extra uitgaven maakt op verzoek van Aalsmeer leidt dit bijvoorbeeld tot een hogere bijdrage van Aalsmeer.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:22:02 met de export van 09/29/2022 15:11:38